Kehilangan pasangan akan mengubah kehidupan seseorang. Ia boleh memudaratkan, sama ada kematian itu tiba-tiba atau dijangka disebabkan oleh penyakit yang lama.

Kesedihan adalah tindak balas semula jadi apabila kehilangan pasangan.

Adalah agak sukar untuk menganggarkan berapa lama kesedihan akan berlaku kerana semua orang mengalami kesedihan dengan cara yang berbeza.

Dr. Margie Kennedy-Reeves, pakar dan konselor yang sangat dihormati, dalam jurnal pemulihan kesedihannya, melakukan siri 5 bahagian mengenai kesedihan.
.
.

Fasa 1 – Kejutan

Fasa kejutan boleh berlangsung selama beberapa jam hingga beberapa hari.

Pasangan yang masih hidup akan berasa kekeliruan, tidak percaya dan tidak pasti.

Kekeliruan dalam fasa ini adalah hasil ketidakupayaan untuk membayangkan kehidupan tanpa si mati.

Bagi isteri yang mempunyai ikatan emosi yang sangat rapat dengan suami, tiba-tiba merasakan dunia tidak selamat dan bagaimana dia dapat meneruskan hidup tanpa sokongan suami untuk diri mereka sendiri dan anak-anak mereka.

Dalam fasa ini, pasangan akan menerbitkan emosi dalam pelbagai cara. Sesetengah mungkin berteriak dan menangis, ada yang mungkin mengomel dan memeluk dan ada yang mungkin menjadi tidak bergerak atau pengsan. Oleh itu, mereka memerlukan sokongan yang paling fizikal kerana tidak dapat berfikir dengan jelas dan berasa sangat lemah.
.
.

Fasa 2 – Realisasi

Selepas pengebumian selesai dan rakan-rakan dan keluarganya telah pulang, pasangan yang masih hidup mula mendapat gambaran tentang erti sebenar sebuah kehilangan.

Pada fasa realisasi, ia boleh membawa kepada tekanan yang lebih lama, kebimbangan(anxiety) dan rasa kekecewaan yang amat sangat.

Apabila suami yang meninggal adalah pencari nafkah utama, isteri akan mengalami tekanan kewangan yang lebih besar. Lebih-lebih lagi, apabila hanya suami yang meninggal dunia yang menjaga kewangan sedangkan isteri tidak tahu cara menguruskan kewangan dan bagaimana bil yang dibayar akan memberi tekanan yang berpanjangan kepada isteri.

Tekanan yang berpanjangan adalah tidak sihat dan mungkin membawa kepada masalah kesihatan. Pasangan yang masih hidup perlu menjaga kesihatan fizikal dan kesihatan mental semasa fasa ini.
.
.

Fasa 3 – Retreat

Dalam fasa ini, kegelisahan, keinginan untuk tetap sibuk dan kemarahan dan kekecewaan akan beralih kepada keinginan untuk bersendirian, berehat dan termenung.

Pasangan yang masih hidup akan cenderung untuk mencari ruang untuk bersendirian dan mengelakkan diri dari masyarakat. Pada fasa ini, pasangan hidup yang ingin bersendirian dan cuba menerima hakikat bahawa pasangannya telah tiada dan tidak akan kembali lagi.

Pada amnya, fasa ketiga adalah fasa paling lama dan paling sukar.

Untuk isteri, fasa ini adalah masa untuknya bukan sahaja melaksanakan peranannya sendiri, tetapi perlu menjalankan peranan suami yang mati untuk memastikan segala-galanya berjalan lancar untuknya dan anak-anaknya. Dalam keadaan ini, isteri mungkin perlu meluangkan masa yang cukup banyak untuk belajar bagaimana melaksanakan peranan yang dia tidak mampu atau tidak berminat untuk melakukan sebelum ini.

Kesedaran menjadi kenyataan bahawa setiap aspek kehidupan telah berubah, dan pasangan hidup mungkin merasa seolah-olah tujuan hidup mereka telah hilang selama-lamanya.

Dalam fasa ini, adalah penting bagi mereka untuk mengkaji kehidupan masa lalu mereka dan menilai bagaimana kehidupan akan dikendalikan pada masa akan datang.
.
.

Fasa 4 – Peralihan

Masa penyembuhan bermula dan pasangan yang masih hidup mula menantikan masa depan.

Dalam fasa ini, pasangan yang masih hidup akan menerima tanggungjawab dan mengendalikan kehidupan mereka.

Mereka boleh terus menulis senarai apa yang baik dalam kehidupan mereka dan meletakkannya di suatu tempat yang mereka dapat melihat pada setiap hari sebagai peringatan bahawa banyak perkara lain yang lebih perlu dititikberatkan dalam hidup.
.
.

Fasa 5 – Pemulihan

Dalam fasa ini, pasangan yang masih hidup mempunyai pandangan yang lebih realistik terhadap si mati dan kematian mereka dan kesedihan mula memudar.

Pada fasa ini, pasangan seharusnya boleh melihat kenangan bersama arwah adalah sesuatu yang paling manis untuk dikenang daripada memikirkan ia sebagai suatu yang melukakan hati.

Pasangan yang masih hidup mencari cara baru untuk mengatasi kesepian, membangunkan rasa harga diri yang baru dan bersedia untuk melihat ke arah masa depan.

Dalam fasa ini, pasangan yang masih hidup adalah digalakkan untuk menyokong orang lain yang melalui pengalaman yang sama semasa proses kesunyian mereka. Dengarkan mereka dan kongsi pengalaman anda bagaimana anda melalui fasa ini.

Setiap orang mungkin tidak melalui kesemua 5 fasa tersebut atau mengikut turutan fasa kesedihan. Sesetengah mungkin terperangkap dalam sesuatu fasa lebih lama daripada yang lain.

Fasa ini memberikan pemahaman umum tentang fasa kesedihan yang dilalui oleh pasangan.

Sebagai seorang suami yang bertanggungjawab mulakan perancangan harta anda bermula dari sekarang bagi mengelakkan sebarang kemungkinan yang bakal berlaku di masa hadapan.

KLIK UNTUK RANCANG SEKARANG

Published by auliyagroup.com

PERUNDING TAKAFUL REGISTERED BY HONG LEONG MISG TAKAFUL, ETIQA TAKAFUL, PHILLIP MUTUAL BERHAD AND WASIYYAH SHOPPE BERHAD

Tinggalkan komen

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out /  Tukar )

Google photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google anda. Log Out /  Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out /  Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out /  Tukar )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: